M  I  K  S  A  A  R  T

BLOG

A Google 2023 év végéig kivezeti a harmadik féltől származó cookie-kat. Mi lesz ezután?

Szerző: febr 19, 2022marketing

cookie
nincs több cookie

Nem váratlan esemény, hiszen 2022 év vége volt a terv, de mégis mi lesz ezután? A leghatékonyabb hirdetési metódus megy a levesbe, így joggal merül fel a kérdés, hogyan tovább? A Google nem fog alkalmazni hasonló webhelyekhez kapcsolódó nyomonkövetési azonosítót 2023 után, ehelyett a Google Privacy Sandbox- technológiát fogja használni, először FLoC algoritmust tesztelték a hasonló érdeklődésű és viselkedésű emberek csoportjainak összeállításra, de adatvédelmi szervezetek ezt is aggályosnak találták, így most a Topics API van soron. Várjuk a tesztek eredményeit, de nézzük mit jelent mindez a gyakorlatban?

A hirdetők nem használhatnak harmadik féltől származó cookie-kat a felhasználók követésére a Chrome-ban, új módszereket kell találniuk a konverziók hozzárendelésére és a webhely látogatóinak újra célzására. A marketing cégek, köztük mi is jelenleg olyan megoldásokon dolgozunk, amelyekkel az online hirdetők számára ugyanazt a teljesítményt és nyomon követési alternatívákat biztosíthatjuk. 

De hogyan? Erre a kérdésre próbálunk válaszokat adni a következőkben!

Előzmény

A Google 2020 első hónapjaiban jelentette be, hogy nem használja tovább a harmadik féltől származó cookie-kat, amelyek a Google Chrome-ból származnak. A Chrome több mint 60%-át fedi le az internetes keresők használatának, a több kereső között oszlik meg a további 40%, úgy hogy  a második legnagyobb kereső a Safari a maga 14%-ával, az Edge (explorer) mindössze 8%-ot fed le, a Firefox 5 %-ával, mindössze a 4. helyet foglalja el.

Az átvezetés két szakaszban történik majd meg: az első szakaszt 2022 év végére tervezik, amikor is elindulnak az új technológiához kapcsolódó API-k. Innentől a tervek szerint 9 hónapot adnak a hirdetőknek az alkalmazkodásra és szolgáltatások megújítására. A második szakasz 2023 végén indul, amikor 3 hónap alatt fokozatosan vezeti ki a cookiekat.  

 A Google szerint a változtatások csak a hirdetési eszközökre és a weboldalak egyedi azonosítóira vonatkoznak; a Google továbbra is nyomon követi és megcélozza a felhasználókat. Továbbra is a viselkedés alapján célozza majd a hirdetésekkel az embereket. De valóban? 

A Google érdeklődésen alapuló célzást valósít meg, az egyéneket érdeklődési körök alapján csoportosítják, amely azonban nem helyettesíti a cookie-kat, mivel nem lesz lehetőség gyakoriság alapján való korlátozásra, böngészési viselkedésen alapuló célzásra vagy konverzió-hozzárendelésre. 

Mi is az a harmadik féltől származó süti?

A harmadik féltől származó cookie-k az internetfelhasználó böngészőjében tárolt kis adatok, amelyek adatokat tartalmaznak és felhasználó azonosítását szolgálják. A nyomkövetési szkriptekkel kombinálva a harmadik féltől származó cookie-k használhatók újra célzásra, felhasználókövetésre és konverzió-hozzárendelésre: Ilyen mondjuk a Facebook „tetszik” gomb egy webhelyen. Ezt a cookie-t a Facebook később felhasználja a látogatók azonosítására, ezáltal a hirdető nyomon követheti, hogy a felhasználó mely webhelyeket látogatta meg, így az érdeklődési köreit is felhasználhatja. Tulajdonképpen ez az úgynevezett harmadik féltől származó cookie, ha még eddig nem volt tiszta..

A marketingesek és hirdetők évek óta használják ezt a technológiát adatok gyűjtésére és a releváns hirdetések megfelelő közönség felé történő célzására, remarketing közönségek meghatározására.  A hirdetők a cookie-k révén kapnak információka a felhasználók böngésző adatairól, így a változtatás megnehezíti a felhasználók nyomon követését. 

A felhasználók mit fognak tapasztalni? Most jogosan érezheti az ember, hogy mindenhol követve van, ha csak egy alkalommal keresünk egy témában, akkor elég sokáig, hasonló hirdetésekkel találkozhatunk, és ezt sokan adatvédelmi szempontból aggályosnak tartják.

Összességében a hirdetők szempontjából kellemetlen változás, a felhasználók szempontjából kifejezetten jó: a cookiek fokozatos megszüntetésével egy új, magasabb szintű adatvédelmi megoldásokat tartalmazó algoritmus születik. De kérdés az, hogy ha az algoritmus nem lesz tökéletes, akkor az valóban jó lesz-e a felhasználóknak, hogy nem releváns hirdetésekkel találkoznak majd? És mi lesz a hirdetőkkel? Ha nem készülnek fel a változásra, akkor néhány hónap alatt szinte nullára csökkenhet a forgalmuk.

Mi lehet a jövő?

A harmadik féltől származó cookiek 90%-ban adják jelenleg a hirdetés megjelenítés alapját, így egyértelmű, hogy a Google Privacy Sandbox megoldásai nem lesznek elegendőek, ahhoz, hogy a cookie-k utáni világban hatékonyan célozhassunk. Olyan algoritmusokat kell keresni, amelyek megoldásokat tartalmaznak a hirdetések intelligens célzására egyértelmű azonosítók nélkül.

A célzott reklámok eltávolításának eredménye mindenkire hatással lesz; felhasználókra és hirdetőkre egyaránt. A vállakozások hirdetéseket akarnak megjeleníteni azoknak, akik érdeklődnek termékeik iránt, és fizetnek a potenciális vásárlókért – kattintásokért. A nyomon követés hiánya miatt más módokat kell keresniük a bevételszerzésre.

A Google és partnerei a jelenlegi technológiánál jobb megoldás kidolgozásán dolgoznak és vannak ígéretes alternatívák.

Nincs több cookie
mi lesz a cookie-k helyett?

Online reklámozás a jövőben

A Google lépésre nyilván több fejlesztő is igyekszik kihasználni a lehetőséget, hogy az adatvédelmi irányelvek mellett a hirdetők érdekei is előtérben maradjanak. Akadnak már nyílt forráskódú rendszerek, amelyek bíztatók, de ezeknél a felhasználó beleegyezése szükséges az adatgyűjtéshez.

Azok az internetfelhasználók, akik úgy döntenek, hogy saját érdekükben osztják meg a böngészési adataikat a hirdetések nagyobb relevanciája vagy a tartalom elérése érdekében, a hirdetők számára is relevánsabbak lesznek, de kisebb eléréssel lehet számolni majd. 

Ez az év az alkalmazkodás és az adatgyűjtés ideje lesz, amikor is felkészülünk a változásra, és várjuk az alternatívákat a további követési lehetőségekre.

TOVÁBBI HÍREK